tisdag 30 augusti 2011

Punka?

Hur kommer det sig att vissa cyklister får punktering stup i kvarten medan andra cyklar obekymrade utan ett enda litet pyyyyys? Delvis har det givetvis med körstil och vägar att göra. Den som väljer att köra över glas och grus, trottoarkanter och tallrötter i full karriär utsätter sig givetvis för större risk en den som promenadcyklar över nysopade söndagstorg. Slitna, billiga däck är sämre än kevlarfodrade nya, trasiga fälgband, vinda hjul och för hårt dragna ekrar har betydelse. Men med det sagt; det som skiljer dig från din mer lyckligt lottade granne kan vara något så banalt som luft. Lufttryck närmare bestämt.

Tittar man lite noggrant på däcksidan kan man, förutom uppgifter om storlek, också hitta uppgift om TPI - Threads per inch - som beskriver hur tät väven i däcket är. Hög TPI tål högre tryck och är mindre lätt punkterade. En annan siffra du hittar på däcksidan är uppgifter om hur hårt du ska pumpa däcket. Siffran anges i bar eller P.S.I. och ofta som en rekommendation och ett maxvärde. Var inte rädd för att pumpa till max om du vill undvika punktering; pumpar du för löst är risken stor för så kallade "snakebites", eller genomslagspunktering när du träffar av en trottoarkant eller sten. Pang, på platsen eller som en trist pyspunka.

De flesta däck är byggda för att sjunka ihop 15 procent. Din vikt spelar alltså också en viss roll. Är du stor och tung kan du ligga på max, boxas du i fjädervikt kan du ligga lite under.

Ett annat plus med att fylla däcken duktigt är att cykeln rullar lättare och manövreras säkrare.

Och hur vet jag vilket tryck jag pumpat däcket till då? Du skaffar en bra pump med tryckmätare. Kostar ett par hundra, men räcker en generation eller två...


5 kommentarer:

  1. Fantastiskt initiativ! Precis vad som behövs i varje stad. Big UP!

    Och så lite för de som orkar läsa (:

    Ett lägre tryck minskar, precis som ett bredare däck, rullmotståndet. Tvärtemot vad som verkar uppenbatr alltså. Det som påverkar rullmotståndet är i första hand däcks-deformationen när man cyklar framåt.

    Med ett bredare däck blir kontaktytam med marken kortare och med ett smalare däck längre.

    Med ett högt tryck så förs ojämnheter i underlaget upp i ramen och lyfter både dig och cykeln vertikalt. Med ett lägre tryck absorberas detta av luftkammaren och det går inte åt extra kraft i fel riktning.

    Ett kvalitetsdäck med bredd på 32-40 mm och ett luftryck runt 3-4 bar är en bra fingervisning.

    Att sedan ett 23mm räcerdäck med 9bar i känns jättefort och lättrullar är en annan sak, det är en känsla. Och att man har 19mm däck med 14 bar i på parketten en helt annan sak (de får gärna lägga parkett på cykelbanan för min del :)

    Jämför gärna med skateboardhjul, ingen sätter väl på sina betongparkshjul på longboarden?

    Och för att inte få genomslagspunka då? Lyft på rumpan när du passerar trottoarkanten så är det ett mindre problem.

    SvaraRadera
  2. 15 procents "tire drop" eller sammanpressning rekomenderar många däcktillverkare. I princip bör man kunna mäta fram det genom att sätta sig på cykeln... Vad tror du om det?

    SvaraRadera
  3. Som sagt Atlas, de där uppgifterna om lågt tryck undrar jag var du fått ifrån? Att t.ex. alla professionella cykelklungor enbart skulle gå på att känslan är att det går fort med hårt pumpade däck tror jag knappast. Som tur är får man ju välja själv.

    I vilket fall att som jag i kväll, köra på ett häftstift är förödande … oavsett tryck.

    /Köks-Ola

    SvaraRadera
  4. Ja häftstift är ju inget att göra nått åt annat än att skaffa punkasäkra däck typ Scwalbe matarthon plus el dyligt.

    Proffs-stallen skulle gärna gå över däcksbredden 28mm som UCI har bestämt regler för. Och har helt frångått de gamla höga däckstrycken. Tack vare maxbredden på 28mm så blir det ju relativt högt hursomhelst men stallen kör idag på tryck mellan 4,5 till 6,5 bar beroende på underlag och cyklistvikt.

    Det finns hur mycket som helst om detta men varför inte ta det från de som verkligen vet?
    http://www.bicicletta.co.za/Downloadable%20docs/Rolling%20Resistance%20Eng%20illustrated.pdf

    SvaraRadera
  5. Kanske skall man ta mina siffror med en nypa salt, de funkar för mig men kanske inte för dig. Hittade en bättre länk med bra fingervisning:

    http://schwalbe.com/gbl/en/technik_info/luftdruck/?gesamt=74&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=136&tn_mainPoint=Technik

    SvaraRadera