Efter några riktigt otrevliga incidenter mellan motor- och muskeldrivna fortskaffningsmedel på sista tiden har debattens vågor gått höga. Är cyklister en samling vettvilliga dårar som är i vägen för hederliga skattebetalare på väg till Mormor med saft och kakor? Eller är bilisterna ondskefulla inkarnationer av Hin Håle som med enda uppsåt att klippa benen av folk jagar Skåne runt?
Cyklar och bilar ska hållas åtskilda, det verkar vara den allmänna uppfattningen. Men är det så enkelt? Ny trafikforskning pekar åt ett helt annat håll.
I Sverige (och på många andra ställen) har vi varit rätt fokuserade på att trafiksäkerhet för cyklister handlar om cykelbanor och cykelhjälmar. Och inget ont i varken det ena eller det andra men den överlägset största effekten på olyckorna är en helt annan faktor; nämligen cyklar och cyklister. Det finns ett rakt och mätbart förhållande mellan antalet cyklister på vägarna och risken att råka ut för en olycka. Och statistiken visar: ju fler cyklister - ju säkrare trafikmiljö. För motortrafik gäller för övrigt precis det motsatta förhållandet: ju fler bilar - desto fler olyckor.
Hur kan då det komma sig, undrar man? Och krävs det en kritisk massa innan man får det positiva resultatet? Sannolikt, men forskning pågår och den kommer säkert att revolutionera synen på trafikplanering i stadsmiljö. Många blickar riktas mot Holland, som har usel hjälmanvändning, relativt få cykelbanor, men flest cyklister per capita i Europa. Och den lägsta olycksstatistiken.
Och när man experimenterat med att aktivt premiera cykel- framför biltrafik i städer eller stadsdelar har man snabbt sett oväntat bra resultat som stödjer den holländska erfarenheten. Och till det kommer hälsoeffekten av att röra på fläsket...
Tills vidare nöjer vi oss med att konstatera att i det stora grälet mellan cyklister och bilister skulle alla vinna på att vara lite mindre tvärsäkra, gapiga och griniga. Och att många vettiga cyklister på vägarna gör trafikmiljön säkrare. För såväl cyklister som bilister.
Den där kurvan ser verkligen intressant ut! Var kommer den ifrån?
SvaraRaderaFlera har hört av sig och frågat var datan, graven, bilden är hämtad ifrån. Och det är klart att det är ett oskick att inte berätta det. Den kommer från en rapport från det holländska trafikverket so beskriver holländsk cykelpolitik. Borde vara obligatorisk läsning för stadsplanerare så om någon av er missat den, håll till godo: http://krymp.nu/cty
SvaraRaderaÄr man intresserad av sambandet mellan antalet cyklar och minskad olycksfrekvens i största allmänhet kan man googla på fenomenet "safety in numbers", bland annat hittar man då berättelser om hur danska Odense fick olyckorna att gå ner med 20% genom att öka cyklandet med sanna procent. Eller hur Portlad och delar av NYC i USA gjort samma goda erfarenheter.