tag:blogger.com,1999:blog-1698921366630842817.post1873609117195745541..comments2023-05-29T09:55:12.802+02:00Comments on CYKELKÖKET: Punka?CYKELKÖKEThttp://www.blogger.com/profile/08173377398239612687noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-1698921366630842817.post-3496788702298963582011-08-31T10:54:28.989+02:002011-08-31T10:54:28.989+02:00Kanske skall man ta mina siffror med en nypa salt,...Kanske skall man ta mina siffror med en nypa salt, de funkar för mig men kanske inte för dig. Hittade en bättre länk med bra fingervisning:<br /><br />http://schwalbe.com/gbl/en/technik_info/luftdruck/?gesamt=74&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=136&tn_mainPoint=TechnikAtlashttps://www.blogger.com/profile/10602396437035922117noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1698921366630842817.post-37003161557846840312011-08-31T10:28:05.520+02:002011-08-31T10:28:05.520+02:00Ja häftstift är ju inget att göra nått åt annat än...Ja häftstift är ju inget att göra nått åt annat än att skaffa punkasäkra däck typ Scwalbe matarthon plus el dyligt.<br /><br />Proffs-stallen skulle gärna gå över däcksbredden 28mm som UCI har bestämt regler för. Och har helt frångått de gamla höga däckstrycken. Tack vare maxbredden på 28mm så blir det ju relativt högt hursomhelst men stallen kör idag på tryck mellan 4,5 till 6,5 bar beroende på underlag och cyklistvikt.<br /><br />Det finns hur mycket som helst om detta men varför inte ta det från de som verkligen vet?<br />http://www.bicicletta.co.za/Downloadable%20docs/Rolling%20Resistance%20Eng%20illustrated.pdfAtlashttps://www.blogger.com/profile/10602396437035922117noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1698921366630842817.post-39443792025396662712011-08-30T20:18:30.511+02:002011-08-30T20:18:30.511+02:00Som sagt Atlas, de där uppgifterna om lågt tryck u...Som sagt Atlas, de där uppgifterna om lågt tryck undrar jag var du fått ifrån? Att t.ex. alla professionella cykelklungor enbart skulle gå på att känslan är att det går fort med hårt pumpade däck tror jag knappast. Som tur är får man ju välja själv.<br /><br />I vilket fall att som jag i kväll, köra på ett häftstift är förödande … oavsett tryck.<br /><br />/Köks-OlaCYKELKÖKEThttps://www.blogger.com/profile/08173377398239612687noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1698921366630842817.post-36082296633198516002011-08-30T16:42:38.564+02:002011-08-30T16:42:38.564+02:0015 procents "tire drop" eller sammanpres...15 procents "tire drop" eller sammanpressning rekomenderar många däcktillverkare. I princip bör man kunna mäta fram det genom att sätta sig på cykeln... Vad tror du om det?Plasthttps://www.blogger.com/profile/07564847094312564846noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1698921366630842817.post-90242758907365742542011-08-30T14:19:14.423+02:002011-08-30T14:19:14.423+02:00Fantastiskt initiativ! Precis vad som behövs i var...Fantastiskt initiativ! Precis vad som behövs i varje stad. Big UP!<br /><br />Och så lite för de som orkar läsa (:<br /><br />Ett lägre tryck minskar, precis som ett bredare däck, rullmotståndet. Tvärtemot vad som verkar uppenbatr alltså. Det som påverkar rullmotståndet är i första hand däcks-deformationen när man cyklar framåt.<br /><br />Med ett bredare däck blir kontaktytam med marken kortare och med ett smalare däck längre.<br /><br />Med ett högt tryck så förs ojämnheter i underlaget upp i ramen och lyfter både dig och cykeln vertikalt. Med ett lägre tryck absorberas detta av luftkammaren och det går inte åt extra kraft i fel riktning.<br /><br />Ett kvalitetsdäck med bredd på 32-40 mm och ett luftryck runt 3-4 bar är en bra fingervisning.<br /><br />Att sedan ett 23mm räcerdäck med 9bar i känns jättefort och lättrullar är en annan sak, det är en känsla. Och att man har 19mm däck med 14 bar i på parketten en helt annan sak (de får gärna lägga parkett på cykelbanan för min del :)<br /><br />Jämför gärna med skateboardhjul, ingen sätter väl på sina betongparkshjul på longboarden?<br /><br />Och för att inte få genomslagspunka då? Lyft på rumpan när du passerar trottoarkanten så är det ett mindre problem.Atlashttps://www.blogger.com/profile/10602396437035922117noreply@blogger.com