▼
tisdag 31 maj 2011
CYKELSUPERHIGHWAY
Förslaget om att bygga en "cykelsuperhighway" eller "cyklostrada" eller "expresscykelbana" mellan Lund och Malmö famnas av de politiska partierna i tvillingstäderna som om vore det ett oväntat budgetöverskott. Men det räcker som bekant inte med att säga Halleluja … man ska göra det också.
I måndags samlade bloggaren Marcus Ljungqvist(malmolundpacykel.blogspot.com) politiker, trafikplanerare, opinionsbildare och aktiva cykelpendlare till ett seminarium för att diskutera hur, var och när.
Förra trafikutskottsledamoten och lundapolitikern Karin Svensson Smith och hennes miljöpartistiska malmökollega, kommunalrådet Karolina Skog inledde mer att berätta varför de rest förslaget. Bland annat gör bilens dominerande ställning i Malmö det omöjligt att genomföra den nödvändiga stadsförtätningen. En förtätning som måste till för att svälja inflyttningen till stan av människor som vi bo i … just stan.
Marcus Ljungqvist fortsatte med att redovisa läsarreaktioner han fått sedan han började skriva om cyklostradan på sin blogg. En annan bloggare Christian Fasth, (cyklaimalmo.blogspot.com) pratade om hur cykelvägen måste fortsätta in i städerna och inte ta slut vid stadsgränsen. Det måste gå snabbt och lätt om man ska kunna locka fler än entusiasterna att cykelpendla. Å andra sidan kom han också med förbluffande fakta som borde vara en god nyhet för den som känner sig för stressad för att cykla till jobbet. Att ha en bil kostar två arbetstimmar per dag - att ha cykel kostar sex och en halv minut!
Den efterföljande debatten kom mycket att handla om linjedragning, faciliteter, läplanteringar och huruvida tåg bullrar för mycket för cyklister… Och frågan är om man inte missar poängen om man ser en cykelsuperhighway bara som en fysisk väg. Om man tänker på förebilden - motorvägen - inser man snart att det först och främst handlar om immateriella förhållanden. En samling regler, standarder och betraktingssätt som alla motsvarar det grundläggande behovet: Att snabbt och säkert ta sig med bil mellan städernas ytterområden. Översätter man det till cyklistens behov kanske det kan formuleras som: Ett sätt för cyklisten att ta sig snabbt och säkert från hemmet till arbetsplatsen. Och i en sådan kondition att man inte blir utmotad av sina kollegor. Och väljer man den ingången kommer nog det andra att lösa sig.
Men kanske finns det mer i potten. Sveriges första motorväg mellan Lund och Malmö satte normen för hur svenska motorvägar skulle se ut. Och man ska aldrig underskatta politikers lust att göra sådant som är först, störst, högst eller bara mest skruvat … Speciellt om andra följer efter.
/Bertil
måndag 30 maj 2011
Touren 2–24 juli
Nu är Girot över och Contador vann en överlägsen, men i mina ögon inte särskilt kul, seger eftersom han ännu inte har förhörts runt de dopningsmisstankar som dök upp efter förra årets TDF.
Nåväl, nu ser vi fram emot årets variant där han dels kommer att få än hårdare motstånd (om han kommer till start) men också eftersom Vacchi kompletteras med den sköne Anders Adamsson i kommentatorsbåset. Väl mött!
/”Skägg-Ola”
Nåväl, nu ser vi fram emot årets variant där han dels kommer att få än hårdare motstånd (om han kommer till start) men också eftersom Vacchi kompletteras med den sköne Anders Adamsson i kommentatorsbåset. Väl mött!
/”Skägg-Ola”
söndag 29 maj 2011
Sköna Söndag!
Söndagens workshop i hjulriktande och ekerskruvande var snabbt fulltecknad och Anders Alm såg till att snabbt dementera den spridda missuppfattningen är sådana göromål bör överlåtas till ett fåtal utvalda.
Han visade handgreppen för att byta en trasig eker utan att ens montera bort hjulet från cykeln. Likaså demonsterade han varför en gammal framgaffel och en känslig tumnagel fungerar lika fint som ett svindyrt riktningsställ. Hemligheterna bakom hjulets konstruktion avslöjades och då var det rent busenkelt att förstå hur själva riktningsprocessen fungerar.
På det hela taget en super workshop och du är välkommen ner så kan vi lära dig vad vi har lärt oss.
Egna idéer om vad du vill att vi ska ordna för workshops? do not hesitate to contact the kitchen crew…
Dessutom en helt vanlig skön meksöndag med gott kaffe och glada människor.
onsdag 25 maj 2011
Sans?
Apropå ”fotbollsskandalen” och den vettlösa journalistiken vill jag bara säga: är det någon som har sett cykelsport? Framförallt när proffscyklisterna går i mål uppe i bergen då tiotusentals åskådare står uppradade längs med vägen och bildar en till synes ogenomtränglig vägg framför cyklisterna, en vägg som naturligtvis efterhand öppnar sig samtidigt som man helt ogenerat puttar på, skriker och springer bredvid cyklisterna.
Som jag ser det hände knappt nånting på stadion, mer än att man tack vare ett penibelt regelverk stänger matchen och ger bort segern. Dessutom går pressen totalt beserk och mer eller mindre skiter t.ex. i en sådan fatal händelse som misshandeln på Slagthuset som i princip skett samtidigt – DET var om något en händelse som var på riktigt.
/Ola
/Ola
måndag 23 maj 2011
Sorry!
I morgon den 24:e har köket tyvärr stängt eftersom MFF i mötet med HIF kommer att vinna med minst två mål – och det vill vi liksom inte missa. Väl mött på torsdag istället.
torsdag 19 maj 2011
Workshop #1
Som alla vet är hjulen minst sagt basic för att cykeln ska fungera på ett vettigt sätt. Därför anordnar vi den 29 maj kl 15–17 en workshop som går ut på att dels lära sig sätta dit nya ekrar där de gått av, samt att visa på de mest grundläggande momenten runt att spänna ekrar och rikta cykelhjul.
Grymt välkomna!
(För att det inte ska bli alltför crowded önskar vi att ni anmäler er via vår e-post: cykelkoket@gmail.com)
tisdag 17 maj 2011
måndag 16 maj 2011
Vår bästa ambassadör
Bland cykelkökets alla besökare undrar jag om inte Judith är vår bästa ambassadör. Hon väljer bort Folkets Park, ungarna på gården och badhuset för Cykelköket varje gång. Mekar förnöjt med farsans renoveringsprojekt och skrotar runt i största allmänhet. Gärna med hjälmen på hela kvällen (med anledning av förra inlägget…;-).
Vi ser gärna att fler coola ungar hänger med sina morsor, farsor, syskon eller kompisar till cykelköket.
torsdag 12 maj 2011
Säker på din cykel?
Är din cykel trafiksäker? Det är viktigt! På den här länken kan du lätt kolla hur din cykel ska vara utrustad för att du ska kunna cykla tryggt och säkert!
http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Ga-och-cykla/Cykeln/
Har du några problem eller frågor är du välkommen ner till oss, såklart!
http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Ga-och-cykla/Cykeln/
Har du några problem eller frågor är du välkommen ner till oss, såklart!
Göte-la-borg!
De goda människorna i cykelklubben Komet Club Rolueur i Göteborg slår på trumman ordentligt i år med en cykelfestival som ser minst sagt lovande ut. Cykelkultur i ordets bästa bemärkelse:
http://festival.kometbicycles.se/
Cycle Superhighway
Kanske har du hört talas om supercykelbanan mellan Lund och Malmö? Den är förvisso bara en begåvad idé så här långt men med tanke på vilket mottagande tanken fått skulle ja vara mycket förvånad om det inte inom kort slingrar sig en ljusblå, upplyst, välsopad, korsningsfri cykelbana där man kan stå på utan att vara rädd för korsande biltrafik eller distraheras av söndagspromenerande kärlekspar.
Förebilden är givetvis de "Cycle Superhighways" som byggs i London och som har ökat cykelpendlandet med upp till 70 procent (!) i de områden där de dras.
Hur skulle den se ut hos oss? Och var ska den sträckas?
Marcus på bloggen "Malmö-Lund på cykel" är en av de som engagerat sig i projektet. Nu ordnar han ett gratis seminarium som ska diskutera de här frågorna.
Kom för guds skull. Och lyssna eller lägg dig i!
tisdag 10 maj 2011
Utbyte av kunskap
Vi är all about utbyte av kunskaper och att hjälpa varandra, och det behöver inte alltid handla om cyklar. I helgen visade en tjej som var här och fick hjälp med sin cykel mig hur man lagar kaffe. Te-tjej som jag är lagar jag sällan kaffe, men nu när minnet är uppfriskat så kan jag laga det åt andra kaffesugna cykelmeckare istället!
/Julia
/Julia
måndag 9 maj 2011
tisdag 3 maj 2011
Trafikvett...
Efter några riktigt otrevliga incidenter mellan motor- och muskeldrivna fortskaffningsmedel på sista tiden har debattens vågor gått höga. Är cyklister en samling vettvilliga dårar som är i vägen för hederliga skattebetalare på väg till Mormor med saft och kakor? Eller är bilisterna ondskefulla inkarnationer av Hin Håle som med enda uppsåt att klippa benen av folk jagar Skåne runt?
Cyklar och bilar ska hållas åtskilda, det verkar vara den allmänna uppfattningen. Men är det så enkelt? Ny trafikforskning pekar åt ett helt annat håll.
I Sverige (och på många andra ställen) har vi varit rätt fokuserade på att trafiksäkerhet för cyklister handlar om cykelbanor och cykelhjälmar. Och inget ont i varken det ena eller det andra men den överlägset största effekten på olyckorna är en helt annan faktor; nämligen cyklar och cyklister. Det finns ett rakt och mätbart förhållande mellan antalet cyklister på vägarna och risken att råka ut för en olycka. Och statistiken visar: ju fler cyklister - ju säkrare trafikmiljö. För motortrafik gäller för övrigt precis det motsatta förhållandet: ju fler bilar - desto fler olyckor.
Hur kan då det komma sig, undrar man? Och krävs det en kritisk massa innan man får det positiva resultatet? Sannolikt, men forskning pågår och den kommer säkert att revolutionera synen på trafikplanering i stadsmiljö. Många blickar riktas mot Holland, som har usel hjälmanvändning, relativt få cykelbanor, men flest cyklister per capita i Europa. Och den lägsta olycksstatistiken.
Och när man experimenterat med att aktivt premiera cykel- framför biltrafik i städer eller stadsdelar har man snabbt sett oväntat bra resultat som stödjer den holländska erfarenheten. Och till det kommer hälsoeffekten av att röra på fläsket...
Tills vidare nöjer vi oss med att konstatera att i det stora grälet mellan cyklister och bilister skulle alla vinna på att vara lite mindre tvärsäkra, gapiga och griniga. Och att många vettiga cyklister på vägarna gör trafikmiljön säkrare. För såväl cyklister som bilister.